10.09.2014

Mandala - odsłona pierwsza

Mandala, to rysunek na planie koła, tworzony w stanie zbliżonym do medytacji. Gotowa mandala odzwierciedla stan psychiczny autora, odkrywając między innymi to, co ukryte jest przed jego świadomością. Przemawia, podobnie jak sny, językiem barw i symboli. Po stworzeniu mandali możemy pokusić się o jej interpretację, patrząc na nią jak na obraz swojej duszy. Jednakże interpretacja taka nie jest konieczna, gdyż już sam proces tworzenia mandali jest terapią. Mandala porządkuje nasz wewnętrzny świat, pozwalając treściom z podświadomości przemieścić się w obszar świadomy. W ten sposób pomaga zrozumieć siebie i odnaleźć swoje miejsce w świecie zewnętrznym. Po jej stworzeniu poczujesz, że Twoje myśli są bardziej uporządkowane a Ty sam - zrelaksowany."
Słowo mandala pochodzi z sanskrytu, gdzie oznacza: cały świat, święty krąg, centrum lub koło życia. Hindusi nazywają tak okręgi rysowane podczas rytuałów religijnych. Jednakże historia mandali sięga dalej i szerzej - aż po koliste rysunki, będące najstarszymi symbolami religijnymi ludzkości niemal wszystkich kultur od czasu paleolitu począwszy. Najwspanialszymi mandalami może się poszczycić buddyzm tybetański, w którym tworzenie i oglądanie mandali jest formą medytacji. Także kultura chrześcijańska posiada swoje dzieła: witraże w kształcie rozet w średniowiecznych katedrach, czy też serię mandali Giordano Bruno. 
Więcej na temat mandali można przeczytać TU
Mandale, można wysypać z piasku, można je narysować kredkami, namalować farbami, wyhaftować bądź zrobić szydełkiem. Taką właśnie zabawę zaproponował Klub Twórczych Mam. Lubię mandale, lubię się bawić i w związku z tym, przez cztery miesiące będę zmagała się z wzorem opracowanym przez Sophie.  Wzór, do łatwych nie należy, ale za to w grudniu powinnam mieć takie cudo. Nie wiem czy podołam...
Na razie mam zrobioną część pierwszą:
Materiały: kordonek Maja 8, szydełko: 1,00

12 komentarzy:

  1. Podoba mi się bardzo! Tak bardzo, że chyba też się skusze, bo przecież mam za dużo wolnego czasu ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, że masz...

      Usuń
    2. No i ja też. Też mam czasu wiele.

      Usuń
    3. Z tym, że z tymi wszystkimi terminami i publikacjami to ja już nie przyswajam, więc sobie ze zdjęć Pani porobię.

      Usuń
  2. Na pewno dasz radę :-) Będę trzymać kciuki :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Czekam na całość :)
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Chorera!! Cudne to to!! Czy ja mam jeszcze czas na takie rzeczy?? Zachorowałam!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No i po co Ci to chorowanie - dołącz się i już :)

      Usuń
  5. Bardzo kolorowa ta mandala. Podoba mi się.;)Myślę, że podołasz ze wzorem:)
    Pozdrawiam i zapraszam:)

    OdpowiedzUsuń
  6. No dobrze. Zrobisz mandalę. i co z nią się robi? Kocyk dla dzidzi - za małe. Torebka? Podusia? Bo tylko dla samego robienia to mi się nie chce...
    ;)
    Ela

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na cele charytatywne można ją przeznaczyć. Moja będzie miniaturowa, to nie wiem co z niej zrobię :)
      Pozdrawiam

      Usuń

Komentarze zawsze cieszą i dlatego bardzo wszystkim za nie dziękuję